2018年1月30日 星期二

廣東俗語典故

俗語,就係生活上嘅慣常用語,指[約定俗成],廣泛流行喺某時某地嘅口語。由廣義來睇,俗語包括咗[諺語]、[歇後語]引註語、常用嘅[成語],但係唔包括唔通俗而古雅嘅[書面語嘅成語],或名著中嘅[名言警句];從狹義嘅來睇,俗語係具有地區特點嘅語言。俗語嘅來源好廣泛,既來自民間群眾嘅口頭創作,又有同詩文名句、格言警語、歷史典故等嘅有關連。

**

一)留返拜山先講
情景:若果有人唔停嘴咁講啲你冇興趣嘅嘢,你又好想叫佢停嘴。
   我而家唔得閒聽你講嘢,有嘢留返拜山先講啦。
   ——時間很趕,有什麼以後再說吧。
解釋:傳說話,喺拜山時講嘢係百無禁忌,乜都可以講,所以就有句〔有嘢留返拜山先講〕嘅講法。字面解釋係〔有什麼話留到清明祭祖時再說〕,但實際上係[唔想聽你講,你要講就喺拜山時自己講個夠]嘅意思。

**

二)掂過碌蔗
情景:描述一種非常順利或順景嘅情況。
   新年一過,就升職加薪,又揾到女朋友,今年運程掂過碌蔗。
   ——新年一過,就升職加薪,又找到女朋友,運程好得不得了。
解釋:甘蔗好直(廣東話〔掂〕有直嘅含意)有順景嘅意思;甘蔗又好甜,廣東話〔甜]同[掂〕係近音,所以甘蔗好〔掂〕。若果有嘢比甘蔗重要甜〔掂〕,咁就確實甜〔掂〕過碌蔗嘞。

**

三)冇咁大個頭唔好帶咁大頂帽
情景:指有啲人[不自量力]處事。
   人工月得嗰三幾千蚊就學人養車供樓,冇咁大個頭就唔好帶咁大頂帽喇。
   ——月薪只有三幾千元就學人家供車供樓,沒有這樣的能力就不應該勉強。
解釋:若果你戴上一頂比自己個頭大好多嘅帽,就會好唔合襯,而且戴得好辛苦,呢句俗語係一個生動嘅比喻。另外,〔學人……〕喺廣東話入面係好常用嘅,亦係指有人做咗啲本身唔係咁適合做嘅事,例如:細路仔〔學人拍拖〕、〔學人食煙〕。

**

四)行路唔帶眼
情景:有個年青人撞倒個老人家,老人家就怪佢唔小心。
   後生仔,乜你行路唔帶眼架。
解釋:普通話都有〔走路不帶眼〕嘅講法。呢度要講嘅係廣東話入面〔行〕同〔走〕嘅區別,〔行〕就係正常速度嘅步伐前進,而〔走〕就用係接近跑步嘅快步前進。清楚呢點嘅話,就好容易明白〔未學行先學走〕嘅意思。

**

五)扮嘢
情景:椓穿人哋嘅[假面目]。
   唔使扮嘢喇,我唔會再信你。
   ——不要裝模作樣了,我不會再信你。
   最憎人喺我面前扮曬嘢。
   ——我最討厭別人裝蒜。
解釋:〔嘢〕書面語係[東西],但所謂嘅〔扮嘢〕,並唔係指[扮東西],而係扮裝喺某一種嘅狀態,例如:[扮窮]、[扮斯文]、[扮好學]……當然,有時〔扮嘢〕亦指[扮人],某個電視台嘅綜藝節目就有一個〔扮嘢環節〕,專門模仿其他明星同名人。喺國語入面嘅〔裝蒜〕同廣東話嘅〔扮嘢〕幾乎完全對應。而〔裝蒜〕廣東話就直叫[扮蒜頭]。廣東話入面重有一句叫[蒜頭扮水仙],真係夠曬扮嘢。

**

六)嗱嗱聲/嗱嗱臨
情景:老闆吩咐下屬趕工,要求佢哋做事要快手。
   阿儀,嗱嗱聲同我打呢份快勞出嚟。
   ——阿儀,趕緊幫我打這份文件出來。
解釋:好多形如〔??聲〕嘅詞都係表示迅速,例如〔含含聲〕、〔雪雪聲〕等,另外重可以用〔嗱嗱臨〕、〔迮迮臨〕代替,意思相同。〔快勞〕係英文單詞[file]嘅譯音。

**

七)唔好嘈
情景:叫啲人安靜,唔好大聲嘈鬧。
   我睇緊書,你哋唔好嘈天巴閉啦!
   ——我正在看書,你們別在那裡吵鬧!
解釋:〔嘈吵〕一詞,廣東話攞個前字〔嘈〕,普通話就攞個後字〔吵〕,實際上係表示相同意思。〔嘈到拆天〕、〔嘈天巴閉〕、[嘈喧巴閉]、〔嘈嘈閉〕、〔嘈生曬〕嘅意思都係差唔多,核心都係在於一個〔嘈〕字。當然,亦可以直接講〔你哋靜啲啦!〕

**

八)你就認真[開胃]
說明:廣東話講嘅〔開胃〕有兩種用法。
   我今餐好開胃,食咗三碗飯。
   ——我這頓飯胃口很好,吃了三碗飯。
   幾十萬就想買呢區嘅樓?你真係開胃!
   ——區區幾十萬就想在這一區買房?你倒想得美!
解釋:兩個〔開胃〕嘅意思唔同,前句係指胃口好,係呢個詞本來嘅意思;後句嘅〔開胃〕係由本來意思引申而來,形容有啲人嘅過分要求或者理想,帶有啲[不滿]嘅意味。就好似歌仔斬有唱: 噏親加薪塊面挪起惡睇[扭下計]你就認真開胃。

**

九)批個頭落嚟畀你當凳坐
情景:意思係指有人堅信自己嘅判斷。
   如果北極隊今次入到世界盃決賽週,我批個頭落嚟畀你當凳坐!
   ——要是北極隊這次能衝出北極圈進入世界盃決賽週,我把頭割下來讓你坐!
解釋:〔批〕喺廣東話入面係〔切、削〕嘅意思,例如:〔批蘋果〕。有膽用自己個頭來打賭,證明講嘢嘅人必定對自己嘅判斷好有信心。如果唔係,我就批個蘋果畀你食。

**

十)跟你姓
情景:係有人堅信自己嘅判斷,因為咁而發誓。不過,通常都會有啲微調嘅。
   如果佢入到呢次面試,我就跟佢姓/我就乜都得/我就切!
   ——若他竟然可以進入面試,我就跟他的姓/叫我幹啥也行/我就自宮!
解釋:呢種表達通常前句係一個假設句式,而且喺講嘅人心目中,呢個假設條件係唔可能成立嘅。上面所講嘅〔切〕,實際上係〔切除某重要器官〕嘅簡寫,廣東話入面通常係用一個〔切〕字代替。不過,都係會有好多微調嘅。

**

十一)相嗌唔好口
情景:喺有人嗌交嗰時,去勸籲佢哋停止再嗌。
   大家一人少句啦,相嗌唔好口啊。
   ——大家別再吵了,吵架對大家都沒好處。
解釋:所謂〔一人少句〕,就係〔每個人都講少一句〕,就係想叫大家停口。而〔相嗌〕就係相互[嗌交(吵架)]。

**

十二)出少句聲當幫忙
情景:希望嗌交嘅其中一方唔好再出聲挑起矛頭。
   你唔好再同佢嘈喇,出少句聲當幫忙啦。
   ——你就當幫我個忙,少說兩句吧。
解釋:嗌交緊係要出聲講嘢啦,〔出少句聲〕即係〔停口〕嘅另一種表達。廣東話入面表示[爭吵]嘅詞有好多,例如:〔嘈〕、〔嗌交〕、〔嗌霎〕、〔鬧交〕等。

**

十三)留返啖氣暖下肚
情景:係指有人不屑於同對方做無謂嘅爭拗。
   同佢嘈都嘥氣啦,不如留返啖氣暖下肚。
   ——跟他爭吵完全沒意義,還不如省口氣。
解釋:呢個係一個幾生動嘅表達,講明同對方爭拗嘅價值重不如自己肚入面嘅一口暖氣。與其〔嘥(浪費)氣〕,不如〔留返啖氣〕好過。

**

十四)怕咗你先怕米貴
情景:畀某啲人長時間纏繞之後,對佢表示無奈同埋厭煩。
   我怕咗你先怕米貴,最後幫埋你呢次,以後唔好再嚟煩我!
   ——我算是怕了你,最好幫你這次忙,以後別再煩我!
解釋:[米]係生活嘅必需品,平凡人固然係怕米價升高,但若果怕某啲人嘅程度多過怕米貴嘅話,咁就講明佢真係好可怕。〔先〕係書面語〔才〕嘅意思。

**

十五)孻仔拉心肝
說明:要表達〔最細嘅仔係最得疼愛嘅〕,廣東話有一句獨特嘅俗語。
   偉仔喺屋企排最細,所謂〔孻仔拉心肝〕,阿媽最惜嘅就係佢。
   ——小偉在家裡排行最小,所謂〔最小的兒子最親〕,媽媽最疼的就是他。
   偉仔乜都肯同我哋講架,孻仔拉心肝吖嘛。
   ——小偉什麼都跟我們說的,最小的兒子最貼心嘛。
解釋:完整嘅版本係〔孻仔拉心肝,孻女拉五臟〕,但通常都係只講前半句。〔孻〕喺廣東話入面係指最後嘅一個,例如:[孻女]、[孻叔]、[孻屘(mei1)〕,而〔拉心肝〕就係表示心肝相連(貼心)。由於〔孻〕、〔拉〕同音,所以有好多人會錯寫成〔拉仔拉心肝〕。

**

十六)生骨大頭菜
說明:形容[寵壞]嘅細路仔,廣東話亦有獨特嘅俗語去表達。
   呢個細路真係生骨大頭菜,屋企所有大人都遷就曬佢。
   ——這小孩真的被嚴重寵壞了,家裡所有大人都遷就他。
解釋:[大頭菜]嘅菜莖係軟嘅,嗰啲種壞咗嘅,手感就會好硬,就叫〔生骨〕。廣東話裡面〔種〕、〔縱〕係同音,所以[生骨大頭菜]係形容畀人縱壞(慣壞)咗而品行唔好嘅細路仔。有時亦可以講〔生曬骨〕,例如:〔你個皇帝仔縱到生曬骨,冇得教架喇。〕

**

十七)擺上臺
說明:若果唔滿意畀人推出來做[出頭鳥],可以點樣表達呢?
   呢個項目我根本就唔清楚,你而家話我係負責人,即係擺我上臺啫。
   ——這個項目我根本不清楚,你現在說我是負責人,不是分明想陷害我嗎?
解釋:所謂〔擺上臺〕,就係〔擺上檯面〕,顧名思義就係將某個人推到前面來做箭靶,包含〔陷害〕嘅意思。又例如:嗰兩個鬼佬教練都係畀足協擺上臺嘅(兩位洋教練都是足協的替死鬼)。

**

十八)放飛機
說明:講好咗去做,又唔去做而令人覺得畀人呃嘅行為,廣東話又叫〔放飛機〕。
   A:你咁早返嘅?唔係約咗阿雲踢波咩?
   ——你怎麼這麼早回來?不是約了阿雲踢球嗎?
   B:唔好提喇,佢又放飛機!
   ——不要提了,他又爽約!
   如果你今次再放我飛機,以後朋友都冇得做!
   ——要是你這次再失約,以後連朋友也不做了!
解釋:〔放飛機〕相當於書面語嘅〔爽約〕。喺〔放〕同〔飛機〕之間,可以加上畀人〔放飛機〕嘅受害對象,例如:〔放佢飛機〕、〔放老世飛機〕等。

**

十九)大頭佛
說明:闖禍或惹出麻煩事,有種生鬼嘅講法叫〔搞出個大頭佛〕。
   嗰單拆遷工程本來話系想改造舊城區,點知搞出個大頭佛。
   ——那項工程本來說是想改造舊城區,哪知搞成一團糟。
   特首唔易做,派生果金都差啲派出個大頭佛。
   ——特首不易當,派老年津貼都差點出亂子。
解釋:〔大頭佛〕源於過時過節嘅[舞獅]習俗,由於後面經常跟著一大班敲鑼打鼓嘅人,所以畀人比喻為一堆麻煩事。〔大頭佛〕除咗可以〔搞〕出來,有時又可以跟其他動詞用,例如:上面嘅〔派〕。另外,亦可以用〔搞到一鑊泡〕呢個近義詞替換。

**

二十)七國咁亂
說明:以下嘅對話,係示範用廣東話表達〔亂〕嘅一種生動講法。
   A:我想去你間新屋參觀下。
   ——我想到你的新居參觀一下。
   B:而家重裝修緊,入面七國咁亂,你都係遲啲先嚟啦。
   ——現在還在裝修,亂糟糟的,你還是遲點再來吧。
解釋:俗語〔七國〕係指西漢初年嘅[七國之亂],當時吳、楚、趙、膠西、膠東、菑川、濟南嘅七國亂勢,〔七國咁亂〕就係亂到一塌糊塗。廣東話嘅詞彙豐富,意義相近嘅重有〔立立亂〕、〔亂曬坑〕、〔亂曬龍〕等,可以交替使用。

**

二十一)你鋪話法(吖)
說明:唔同意人哋講嘅嘢,有時重可以用下面嘅方式。
   而家嘅汽油都係之前高價入返嚟嘅,所以唔應該減價。
   ——現在的汽油都是(汽油公司)以前高價買回來的,所以現在不應該降價。
   你鋪話法(吖)!噉以前低價買入嘅汽油又唔見低價賣返畀消費者?
   ——你的說法很有問題,那以前低價買進的汽油怎麼又不低價賣給消費者?
解釋:〔你鋪話法〕實際上係〔你鋪話法要戒喇〕嘅省略形式,用喺完全否定對方嘅觀點,意思係〔你呢種講法唔啱〕或〔你唔好咁樣講〕。加上〔吖〕之後,否定語氣就更加強烈。

**

二十二)話齋
說明:上題講過否定人哋觀點嘅方法,呢次講下讚同兼引用人哋嘅觀點。
   學你話齋,做人最緊要係開開心心。
   ——就如你說的,做人最重要是開開心心。
   正如蔡生話齋,錢係買唔到健康嘅,所以你揾錢之餘都要注意身體。
   ——正如蔡先生說的,錢是買不到健康的,所以你掙錢的同時也要注意身體。
解釋:由於〔話齋〕通常係引用人哋嘅話或者觀點,所以前面通常搭配〔學〕、〔正如〕等詞。注意喺上面第二句入面,〔所以〕後面嘅分句並唔係引用嘅內容,係講嘅人自己嘅意見。〔話齋〕重有個近義詞叫〔話事偈(gai2)〕,不過依家用嘅人已經唔多。

**

二十三)事急馬行田
說明:喺危急嘅形勢之下,採用非常規嘅應對辦法,可謂〔事急馬行田〕嘞。
   A:司機,我老婆就生得喇,唔該開快啲啦!
   ——司機,我妻子快生產了,請開快點吧!
   B:老世,前面紅燈啊,阿Sir 會抄牌架。
   ——老闆,前面是紅燈,員警會抄牌的。
   A:照衝過去啦,事急馬行田啊,有咩後果我負責!
   ——照衝過去吧,事情來得緊急,沒辦法了,我負責一切後果。
解釋:〔事急馬行田〕來自象棋,指形勢危急時馬走田字,而唔照規矩走日子。〔生得〕廣東話又叫〔蘇得〕,都係〔可以生〕嘅意思。類似嘅用法重有〔走得〕、〔食得〕等。

**

二十四)擺明車馬
說明:形容顯而易見嘅事情,可以用〔擺明車馬〕或者佢嘅簡化形式〔擺明〕。
   你上司喺呢個時候安排你出差,擺明(車馬)係唔想你接手玉嬌嗰單官司。
   ——你上司這個時候安排你出差,顯然是不想讓你接手玉嬌那樁官司。
   嗰個乜乜委又開聽證會,擺明(車馬)又準備調高油價。
   ——那個什麼委又開聽證會,看來又要調高油價了。
解釋:呢個俗語入面,〔車〕讀〔居〕音,而唔讀〔ce1〕音。〔乜乜〕,相當於〔什麼什麼〕、〔所謂的什麼〕,帶有一種不屑嘅感情。〔擺明〕有近義詞〔明框〕,例如:佢明框呃你!(他顯然是騙你!)。

**

二十五)食人隻車
說明:若果覺得對方要求過分,貪得無厭,就可以對佢使用呢句俗語。
   兩個爛鬼獸頭銅像賣到成億蚊,食人隻車咩!
   ——兩個破獸首銅像賣到上億元,太離譜了!
   A:你快啲陪返部新電腦畀我!
   ——你快點賠我一台新電腦!
   B:嘩!我整爛你個鼠標,你要我賠成部電腦畀你,想食咗我隻車啊?
   ——哇!我弄壞你的滑鼠,你要我賠你一整台電腦,這不是搶嗎?
解釋:呢個俗語亦係出自象棋嘅,所以〔車〕亦係讀〔居〕,其中嘅〔人〕字可以替換成第一人稱嘅〔我〕。意思同用法相近嘅表達方式重有〔你唔好去搶?〕、〔想攞命咩!〕等。

**

二十六)車大奅/扯大奅
說明:〔講大話〕喺廣東話入面有一個特別嘅俗語,氣勢上比〔吹牛〕更厲害。
   A:尋晚我去咗志雲個飯局。
   ——昨晚我去了志雲的飯局。
   B:你唔好車大奅啦,志雲今朝先由英國返嚟。
   ——你別胡扯了,志雲今早才從英國回來。
   阿女,以後唔好同振聰交往咁多,呢個人專車大奅,信唔過嘅。
   ——女兒,以後別跟振聰交往太多,這個人專會吹牛,信不過的。
解釋:好多人寫成〔車大砲〕,其實本字係〔扯大奅〕,不過依家〔車〕已經衍生出〔胡亂說話〕嘅意思,類似北方話嘅[侃],例如:〔車天車地〕,所以寫成〔車大奅〕亦可。

**

二十七)執笠
情景:早一段時間,周時都聽到有公司倒閉嘅消息,[倒閉]廣東話叫[執笠]。
   林伯間電視台長期蝕本,如果唔儘早改善經營策略,實聽執笠。
   ——林老先生的電視台長期虧本,要是不儘早改善經營策略,就等著倒閉。
   A:以前呢度有間雲吞麵店,點解而家唔見咗?
   ——以前這兒有一件餛飩麵店,怎麼現在不見了?
   B:最近市道唔好,上個月執咗笠啦。
   ——最近市道不好,上個月結業了。
解釋:〔執笠〕可以加上一啲時態助詞,例如:〔咗〕、〔緊〕,好似〔執咗笠〕,有時亦可以省略成〔執咗〕。〔實聽〕有〔必定會]、[遅早會〕嘅意思,例如:噉打法實聽輸波(這樣打下去準會輸球)。

**

二十八)弊傢夥/大鑊
說明:形容好麻煩[糟糕]嘅情況,有好多種表達方式。
   弊傢夥,唔記得帶鎖匙添!
   ——糟了!忘記了帶鑰匙!
   唔小心刪咗成個文件夾,今次大鑊喇!
   ——不小心把整個文件夾都刪了,這次問題可大了!
解釋:喺一般情況下,兩個詞都可以互換,但係亦有啲差別,〔弊傢夥〕一般係指特發嘅情況,而〔大鑊〕主要係強調事件嘅嚴重性,唔一定係特發,例如:〔我隻腳好大鑊,韌帶撕裂〕一句,就唔可以換成〔弊傢夥〕。廣東話嘅〔弊〕本身就係[糟糕]嘅意思,由佢衍生出另外幾個相似嘅俗語:〔弊一弊都冇咁弊〕、〔弊家了(liao1)〕、〔弊曬〕。

**

二十九)同人唔同命
說明:形容人同人之間命運際遇嘅唔同,通常包含一種無奈感嘆嘅情緒。
   A:人又叫澤楷,我又叫澤楷,點解人哋老竇有幾百億身家,我老竇就得幾百蚊一個月嘅生果金?
   ——別人叫澤楷,我也叫澤楷,為什麼別人的老爸有幾百億身家,我老爸卻只有一個月幾百塊錢的長者金?
   B:呢地啲咪叫[同人唔同命]囉。
   ——這就叫“同人不同命”嘛。
解釋:第一句嘅〔人〕係〔人哋〕嘅簡寫,表示〔別人〕嘅意思,例如:〔人有我有〕、〔人不犯我我不犯人〕。〔同人唔同命〕重有押韻嘅下句〔同遮唔同柄〕,人嘅命運各有唔同,正如同樣係[遮(傘)],遮嘅[柄]都有唔同。

**

三十)買棺材唔知埞
說明:形容人嘅行為將會引起好大嘅危險,而佢本人一啲都意識唔到,就可以用呢句俗語。
   天雨路滑又大霧,你重開到成百公里時速,係咪買棺材唔知埞?
   ——天下雨,路濕滑,霧又大,你還開到上百公里的時速,你不怕死嗎?
   明知呢條巷多賊仔,佢重夠膽死一個人帶住十幾萬現金行入去,真係買棺材唔知埞。
   ——明知道這條巷多賊,他還膽敢一個人帶著幾十萬現金走進去,真的不知死活。
解釋:〔埞〕係指〔地方〕,去邊度買棺材都唔知道,就係對死一啲觀念都冇,亦係廣東話所講嘅〔唔知死〕、〔唔識死〕。而〔夠膽死〕入面嘅〔死〕字係冇特別意思,純粹加強語氣,相當於〔竟然夠膽……〕。

**

三十一)唔知個[?]字點寫
說明:同上題嘅意思相同嘅俗語有〔唔知個死字點寫〕,引申開去其他意思,就係〔唔知個?字點寫〕。
   你個衰仔,擒到咁高,係咪[唔知個死字點寫]?
   ——你這不聽話的傢夥,爬到那麼高的地方,是不是不怕死?
   嗰個芙碌姐姐,成日擺自己啲艷照上網,都[唔知個醜字點寫]嘅。
   ——那個芙碌姐姐,老是擺自己的艷照上網,連什麼叫羞恥都不知道。
解釋:唔知個[?]字點寫,相當於〔唔怕?]或[唔會?〕,例如:〔唔知個輸字點寫(贏定)〕,〔唔知個驚字點寫(未驚過)〕。〔擒〕係指用手腳一齊攀爬,例如:〔擒牆〕、〔擒高擒低〕。

**

三十二)得個吉
說明:〔得個吉〕就即係〔一場空〕嘅意思,形容希望落空。
   嗰日去咗六間公司見工,結果搞咗成日得個吉,一份都見唔成。
   ——那天到過六間公司求職,結果白廢一整天,一份工都找不成。
   今晚等流星雨等咗成晚,點知得個吉,半粒流星都見唔到,流鶯就見到幾隻。
   ——今晚等了一整晚的流星雨,誰知道希望落空,半顆流星都見不到,流鶯倒見到幾隻。
解釋:由於廣東話嘅〔空〕、〔兇〕係同音,覺得(唔吉利),所以〔得場空〕就避諱成〔得個吉〕。〔成〕係強調一個整體,例如:〔成晚〕、〔成身〕、〔成個國家〕。

**

三十三)得個[?]字
說明:〔得個〕之後唔係單單可以接個〔吉〕字,重可以接上各種各樣嘅〔字〕。
   東亞嘅日本,韓國,朝鮮都入咗南非世界盃決賽週,而我哋嗰班[大牌]國腳,到時就淨係[得個睇字]。
   ——東亞的日、韓、朝都進了南非世界盃決賽週,而我們那幫[大牌]國腳,到時候就只有看的份兒。
   車展有咩好去?嗰啲車你又買唔起,[得個恨字]。
   ——車展有什麼好去的?那些車你又買不起,只有羨慕的份兒。
解釋:〔得個?字〕嘅[?]通常係動詞,〔得個〕就係〔只能〕,〔只有……嘅份〕,又例如:〔得個講〕、〔得個做〕。〔恨〕,除咗〔痛恨〕,喺廣東話裡頭重有〔非常想得到〕、〔渴望〕嘅意思,例如:〔恨嫁〕、〔好恨食榴蓮〕。

**

三十四)做個樣[係噉意/係咁意]
說明:為咗應付某啲事情而做個樣界人睇,廣東話叫〔係噉意〕。
   外母呢排心情唔多好,今日煮嘅餸好難食,我[係噉意]扒咗兩啖飯就算數。
   ——丈母娘近日心情欠佳,今天做的菜很難吃,我隨便吃了兩口飯應酬過去。
   新年大頭,[係噉意]畀封利是你!
   ——新年好日字,給個紅包你,意思意思。
解釋:喺〔係噉意〕入面,〔意〕要轉調讀成〔椅〕。
   〔算數〕唔係指[算術],而係[罷了]、[算了]嘅意思。
   例如:我唔會就噉算數(我不會就此罷休)。

**

三十五)話之你/話知你
說明:表示對某啲事漠不關心嘅態度,意思係〔唔關我事(管你那麼多)〕。
   A:我又失戀啊!——我又失戀了!
   B:話之你,唔好嘈住我上網!
   ——才不關我的事,別打擾我上網!
   邊個犯咗法都要受到制裁,話之佢係乜嘢高官有錢佬。
   ——誰犯了法都要受到製裁,不管他是什麼高官或有錢人。
解釋:一般視乎對象,可以用〔話之你〕第二人稱,或者〔話之佢〕第三人稱。另外,〔話之你/佢〕又可以引出條件句,相當於〔唔理、不管、無論〕嘅意思,例如:上面最後一句。

**

三十六)十劃未有一撇
說明:係比喻事情先至啱啱開始,毫無頭緒/眉目。
   A:聽講你準備開公司喎,開業嗰日記住叫埋我。
   ——聽說你準備開公司,開業那天記得叫上我。
   B:到時先算啦,而家十劃未有一撇。
   ——到時再算吧,現在離成事還很遙遠。
解釋:〔劃〕係指〔筆劃〕,呢句俗語本來叫〔十字未有一撇〕,以前練寫字,一般從橫、豎開始,所以好多人選〔十〕字來寫。當練咗好長時間,重只係寫緊橫、豎,未開始寫〔撇〕,所以〔十字未有一撇〕係用來比喻事情剛剛開始,以後要做嘅事重有好多。

**

三十七)水蛇春咁長
解釋:形容事物過長而令人生厭,可以用俗語〔水蛇春咁長〕。
   A:得閒就嚟我個微博睇睇,呢個係網址。
   ——有空就來我的微博看看,這是網址。
   B:個網址水蛇春咁長,邊記得住啊?
   ——網址這麼長,哪記得住?
   嗰個領導講話水蛇春咁長,有成半人瞓著咗。
   ——那領導說話又長又悶,有過半人都睡著了。
解釋:〔卵〕喺廣東話叫做〔春〕,據講水蛇嘅[卵]係連成一條又相當長嘅,所以〔水蛇春咁長〕就比喻冗長而且令人生厭嘅嘢,有時可以用〔又長又臭〕代替。

**

三十八)一匹布咁長
解釋:若果有某件事情說來話長,唔係三言兩語就可以講得清楚嘅話,就可以用〔一匹布咁長〕來形容。
   A:點解明哥同鵬仔咁大仇口嘅?
   ——為什麼明哥跟鵬仔結了這麼大的怨?
   B:講起就一匹布咁長喇。
   ——說來就話長。
解釋:〔水蛇春咁長〕同〔一匹布咁長/成匹布咁長〕都係有〔長〕嘅意思,但係前句係指單一而簡單事情嘅冗長,而後句係指牽涉嘅事情多或者關係複雜,兩句係有啲差別嘅。

**

三十九)攞命
說明:喺〔酒後駕車會攞命〕呢句入面,〔攞命〕攞佢嘅本意〔奪命〕,除此之外,重有其他嘅意思。
    Beyond 嘅《情人》呢首歌,有幾句歌詞好攞命。
    ——Beyond 的《情人》這首歌,有幾句歌詞很令人動容之極。
    攞命咯!要喺三十幾度高溫之下排幾個鐘隊先至入得場。
    ——真要命!要在三十多度高溫下排幾個小時的隊才能進場。
解釋:呢度嘅〔攞命〕大致係表示〔要命]、[接受唔到〕嘅意思,但係可以分別表示好嘅事情(第一句)同唔好嘅事情(第二句),亦都有人用〔攞膽〕來代替〔攞命〕嘅。

**

四十)攞景定贈慶
說明:當責怪人哋喺某啲場合做出一啲事令人難堪,就會用到[攞景定贈慶]。
   阿麗啱啱失戀,你兩個就喺佢面前曬恩愛,攞景定贈慶啊?
   ——阿麗剛失戀,你們倆就當她面表現得如此恩愛,這不是故意讓她難受嗎?
   阿爺個展覽會開張大吉,寒少就大講隔籬間幼兒園嘅劈人事件,都唔知佢攞景定贈慶。
   ——爺爺的展覽會剛開張,寒少就大談隔壁幼兒園的砍人事件,分明是讓爺爺難堪。
解釋:〔攞景定贈慶〕呢句話用喺制止唔適當嘅行為,其中〔攞景〕係有意做嘅,而〔贈慶〕係湊熱鬧,呢兩種行為有時會引起其他人唔開心。〔曬〕有〔炫耀、擺顯〕嘅意思,例如:〔曬命〕、〔曬身家〕、[曬恩愛]等。

**

四十一)打醒十二分精神
說明:表示〔格外留神,特別小心〕,可以用〔打醒十二分精神〕。
   呢段路成日出事,你要打醒十二分精神摣車。
   ——這段路總是出事,你要非常小心開車。
   搭車嘅時候一定要打醒十二分精神,隨時有賊仔伸手落你個袋。
   ——乘車的時候一定要格外留神,隨時有小偷把手伸進你的口袋。
解釋:[十分]已經係[滿分],十二分就係超過滿分,強調要全神貫注,唔可以有半分走神。〔搭車〕同〔坐車〕嘅區別就係前者唔一定有位坐,所以對於企喺度〔搭車〕嘅人就更要〔打醒十二分精神〕防賊、防意外。

**

四十二)甩底
說明:因為某啲人嘅變故而搞壞定好嘅計劃或者約定嘅事情,就可以形容嗰個人〔甩底〕。
   林書記應承搞我個仔入重點學校讀書,點知最後甩底。
   ——林書記答應搞我兒子進重點學校讀書,誰知最後沒有幫忙。
   為咗唔甩你底,我推曬今日所有約會。
   ——為了不失約於你,我推掉今天所有的約會。
解釋:瓦煲[鍋]一旦發生甩底(底部脫落)意外,裡面煮好嘅食物都會浪費曬,因為咁〔甩底〕比喻原來嘅計劃全盤打亂,意思近似〔放飛機〕,但係[甩底]帶有一定客觀因素,而且未必係指赴約,意思更加廣泛。

**

四十三)一句講曬
說明:當講完一番話之後,可以用〔一句講曬〕來引出中心論點或者核心問題。
   一句講曬,你肯唔肯幫我?
   ——說白了,你肯不肯幫我?
   我講咗咁多,一句講曬,都係唔想你畀人呃。
   ——我說了那麼多,無非是不希望你被人欺騙。
解釋:〔一句講曬〕係插入語,根據對話嘅上下文可譯成唔同嘅書面表達方式,例如:〔總而言之〕、〔一言以蔽之〕、〔一句話〕、〔說白了〕,等等,跟喺佢之後嘅都係〔一句話就講完〕嘅總結性內容。

**



小莫小於水滴,匯成大海汪洋; 細莫細於沙粒,聚成大地四方。

**

譯:蕭南人.2012年3月28日
原:九唔搭八.2011年2月23日

**

廣東話資料館

沒有留言:

張貼留言