2020年2月28日 星期五

〔粵語字〕廣東文


〔粵語廣東

有人話[香港字]即係[粵字],又叫做[粵語字]或[廣東字/廣東
文],係種自製嘅中文字,用來寫粵語用嘅。例如:【啲/D/尐】、
【喺】、【乜】、【嘢】、【佢/渠】、【邨】、【攰】、【嘅】、
【咋】、【哋】、【咁/噉/噤/恁】、【來/嚟/蒞】。

————————————————————————————————

粵語字又有幾多種呢?

1]造字
根據粵語字詞嘅發音同埋意思,遵守六書而造出嚟嘅。
例如:粵語表示[升降機]嘅詞音[lip1],音譯自英文[lift]。為咗
寫出呢個音,就用形聲法造字,用[車]字做部首,加個[立]字創造
出【車立】字,意思係上下直立行駛嘅車。又好似個【冇】呢個字,係
將【有】字嘅兩畫搣走,去表示有嘅相反。

2]古字
根據啲專家嘅研究又叫[本字]、[正字],係古代用嘅中文字,喺依
家嘅書面語入面已經好少再用嘅字。
例如:表示[疲倦]、[累]意思嘅【攰】字。

3]借音字
即你借用[同音字]嚟寫某個發音嘅字。而借用嘅字又增加咗一個同原
義唔同嘅解釋。
例如:【響】字,借音之後增加咗[在、喺]噉樣一個表示處所嘅解釋。
又例如:聽日嘅[聽]字亦係借音字,【聽】原意係用耳仔去感受聲音,
而新嘅意思係[遞時、之後]。

***

粵語本字又係點嘅呢?

粵語本字,係指粵語白話文嘅[正字]。廣府話嘅歷史雖然長,但舊時
嘅文人寫嘅係[文言文],好少用粵語字嚟寫文章,又加上粵語字詞有
時音會變,規律複雜,久而久之,無乜人記得呢啲粵語字原本係點樣寫,
甚至有人以為[廣東話]係寫唔出來嘅。

喺廣東、香港、澳門,用粵語文字寫傳奇、小說、戲曲等,代代有人。
粵曲同小說嘅例子比較容易搵到。但有啲作家亦未必能夠寫得出個正字,
所以經常會假借同音字。

到二十世紀後期,越來越多人研究粵語,喺研究[本字]方面有一啲成
績,香港同澳門又興起搵返呢啲本字。但係認識本字嘅人較少;而用
[俗字]、[新造字]比較多人睇得懂,但係又有背棄傳統之嫌。

現時,網絡上有好多百科詞字典都設有粵語本字列表,但係使用[俗字]
、[假借字]亦可接受。不過,用假借字嘅原則係借字一定要同本字同
音嘅字。
例如:喺屋企(在家)同佢係香港人(他是香港人),一個係[喺(在)
],一個係[係(是)],唔可以掉轉嚟寫。

有時,就算用[本字]嚟表達亦未必清楚,例如:[重]字嘅意思有好
多,有時個[仲]字可能畀人嘅感覺會清楚啲,所以有人提出必要時應
該從俗,如果冇歧義,就盡量用返本字。

***

下面整理啲正字資料,只係考證推測,唔一定正確。

〔歡迎提供資料更正及補充〕
 
推斷正字 造借字 白話文   例子(推斷正字)
————————————————————————————————

 也   嘢   物、事   今日無也做。

 啗   氹   騙、引誘  你買紮花去啗返你女朋友啦。

 撳   扲   按     入實驗室撳緊急掣。

    呃   騙     我畀人咗一百萬啊。

 文   蚊   圓(錢)  我畀人偷咗一百文呀。

 返   番   回     你快啲返屋企啦。

 來   嚟   來     我來咗喇。

 蒞   嚟   來     我蒞咗喇。

 重   仲   還有    我重有好多也未做。
         還要    我重要去買洗衣機。

 睺   喉   等候    我睺咗爾個機會出好耐咖喇。

 令   靚   美麗    你今日着得好令喎。
         優     我想揸架令車去街。

 正   正   好     爾齣戲好正。

 鍾意  中意  喜歡    我得閒鍾意上網玩遊戲。

 窞   氹/凼 深坑    識咗你咁耐,竟然畀個窞我踩。

 涔   氹/凼 水漥    啱啱落完雨,地面有好多水涔。

[言甲] 噏   亂說    啲電台節目成日都喺度亂噏廿四。

 罨       蓋     我扭嚫隻腳,中醫話要罨藥。

 睼   睇   看/正視  你幫我睼下爾篇作文吖。

 侲   腎/神 神經質   成日驚有人害佢,都侲侲地嘅。

 𡚗   雷   大     大隻𡚗𡚗。

 眅   坦   反眼    眼眅眅。

 瞪   登/定 睜大眼睛  佢嬲起來瞪大隻眼好得人驚㗎。

 無   冇   沒有    家下無爾隻貨喎。

 無   唔   不     我等屬文無使恁俗。

 怎   點/嚸 如何    怎解你要恁樣做?

 恁   咁/噤 如此    乜場波恁鬼悶。

 焉   邊   何     你想唱焉首歌?
         何處    你揸咗我架車去焉?

 道   度   處     你揸咗我架車去焉道?

 忌   咖   助語詞   爾架車好強馬力忌。
     嘅   所有格   我爾架車好好力忌。

 爾   呢   這     佢爾架車都冇力忌。

 揄   休   牽挽    着衫休褲。

 向   響   走向、在  本書向屋企度。

 誃、跙 扯   離開    好!我哋誃。

 畀   俾   付、給   你幫我畀住錢先。

 俾   比   被     渠比人查緊牌。

 尐   啲   一點    唔該你快手尐。
         那些    怎解尐公仔會爛嘅?
         的     怎解你尐公仔會爛嘅?

 㞘   篤/督 尾端    走廊行到篤,你就見到咖喇

 滮   標   噴     驚到滮尿 。
 
 𠜱   批   削     我同蘋果批皮。

 挽   掹   拉     鬼挽腳;爾件事無得挽㗎喇。

[ ]  冧   倒塌    冧咗落來喇!

 擢   剒   猛烈搖動  擢到條頸。 擢斷條繩。

 巧   橋   巧合    乜咁巧呀?

 篋   喼   行李箱   去完遊埠返來,成篋也派街坊。

 勿   咪   不要    勿攪我。

 渠/其 佢   他     渠等唔去睇戲喇。

 等   哋   們     我等唔去睇戲喇。

 徛   企   站立    徛成晚好攰㗎噃。

 而今  而家  現時、現在 而今算怎?

 僆   𡃁  年輕人、後輩 僆仔,僆妹。

 咸不論 冚唪唥 全部都  (唐代外來語)
               成燒瓶碳酸咸不論分解完。

 念、恁 諗   想     你念咁耐都念唔掂?

 攰   癐   累     行完山之後真係好攰。

 竉   窿   穴/洞/孔  條褲有個大竉。

 屛   柄/窉 藏     尐也你屛埋喺焉道?

 子   崽/仔 子、幼細  你個子個耳子好大啊。

 困   睏瞓  躺/睡   孲子你乖乖睏落牀。

 奅   炮   虛大/空大 爾個書法家奓大奅,都唔識寫。

 奓/奢 車   奓言,猶夸 爾個奓大奅,個字都唔識寫。

 物/厶 乜   甚麼/何  妳搵佢做物鬼?

 乜   竵/歪 不正/不直 偏離元處;你個頭係唔係乜咗啊?
                    你寫字寫到乜乜斜斜嘅!

 元   原   至始/最初 元旦之前你好擺返你尐也。

 騭   質   缺德    做埋啲陰騭事。

 忔   乞   可惡    佢成日都做埋尐忔人憎嘅嘢。

 逳   郁   移動    佢成日周圍逳。
————————————————————————————————
資料:自由獵人[2013-03-07]
————————————————————————————————
————————————————————————————————

粵語入文與雅俗界線

喺八九十年代,曾經有學者提出過[粵語字詞嘅表達,一直都係香港文
學面對嘅問題],有人取笑香港人嘅英文唔好,普通話唔掂,點可能寫
到好嘅文章,更何況係講中文創作;又有人歎息[港式中文]嘅蕪雜污
染,斷定如果再用粵字入文,香港嘅文學就必難成氣候。

寫文章,如果用[呢、啲、係、乜、嘢、嚟、嘅、佢、哋、喺、嗰、度
、好、靚]融入喺作品入面時,就畀人批評話對中國傳統文化冇認識、
冇文學味道或者係庸俗累贅等。[即係話寫文章嗰位讀得書少,
唔會寫得出好嘢。]

有啲人認為,如果想寫出高雅秀麗嘅文章,必定係採用[這、些、是、
甚麼、東西、來、的、他、們、在、那、處、很、美麗]等嘅傳統辭彙
,[這些用的說的,才是皇道正宗]吖嘛。

您有咩意見?

————————————————————————————————

香港語文。廣東話資料館

沒有留言:

張貼留言