2018年6月28日 星期四

絲綢之路[帝國思路]


絲綢之路,其實係沿線各個君主制國家共同促進經貿發展嘅產物,但係有好多人認為,西漢時嘅張騫喺[公元前138—126年]同[公元前119年]曾經兩次出使西域,係佢開闢咗中外交流嘅新紀元,重話係成功咁將東西方之間最後嘅珠簾掀開。

喺司馬遷嘅[史記]入面有咁寫:「於是西北國始通於漢矣。然張騫鑿空,其後使往者皆稱博望侯,以為質與國外,外國由此信之」,讚揚張騫開通西域嘅作用。從此,呢條路線就作為[國道]踩咗出來,各國嘅使者、商人、傳教士等都沿著張騫開通嘅道路,來往絡繹不絕。上至王公貴族,下至乞兒獄犯,都喺呢條絲路上留低咗自己嘅足跡。



呢條東西方嘅通道,將中原、西域同大伊朗、累范特、阿拉伯緊密聯繫埋一齊。經過幾個世紀嘅努力,絲綢之路向西伸展去到地中海。廣義上,絲路嘅東段係去到朝鮮、日本,西段至到法國、荷蘭。而經過海路仲可以去到義大利、埃及,成為亞洲同歐洲、非洲各國經濟文化交流嘅友誼之路。



**

「絲路光影」攝影展
[會展中心文化廊 18-24/07/2018]
《國家地理》雜誌 National Geographic 展出喺絲綢之路沿線地區嘅精彩相片。


















**

傳統絲綢之路:
一般可以分為三段;而每一段又可分為北中南三條線路。
。東段:由長安或洛陽到玉門關、陽關。
。中段:由玉門關、陽關以西至蔥嶺。
。西段:由蔥嶺往西經過中亞、西亞直到歐洲。

**

東段:[西漢開闢]



東段各線路嘅選擇,好多都考慮翻越六盤山同埋渡黃河嘅安全性同便捷性。三線都係由長安或者洛陽出發,到武威、張掖匯合,再沿河西走廊至敦煌。西漢時期由張騫從長安出發出使西域;東漢時期由班超從洛陽再次出使西域開闢。

。北線:
由涇川、固原、靖遠至武威,路線最短,但沿途缺水、補給困難。

。南線:
由鳳翔、天水、隴西、臨夏、樂都、西寧至張掖,沿途有補給,但係路途漫長。

。中線:
由涇川轉往平涼、會寧、蘭州至武威,距離和補給均屬適中。

到10世紀末期,北宋王朝為繞開地處河西走廊嘅西夏領土,開闢咗由天水經青海至塔里木盆地嘅[青海道]。成為北宋時期嘅一條新絲綢之路嘅東段商路。

東段簡表*北線、南線、中線:
     。洛陽(洛城)河南古都,絲路東起點
     。長安(西安)古稱,番邦人稱長安為胡姆丹
     。須彌山石窟()寧夏原州須彌山
      麥積山石窟()甘肅天水麥積山
      炳靈寺石窟()甘肅臨夏積石山
     。武威(涼州)甘肅河西走廊東端
     。張掖(甘州)甘肅河西走廊中部
     。酒泉(肅州)甘肅河西走廊西端
     。敦煌(沙州)甘肅河西走廊終端
      莫高窟(千佛洞)甘肅敦煌
      榆林窟(萬佛峽)甘肅瓜州

    *北宋新路:(青海道)
     。天水(西北小江南)甘肅東南部城市
     。西寧(鄯州、青唐城)青海省會
     。伏俟(伏俟城)青海共和縣石乃亥鄉
     。索爾庫裏盆地(索爾庫裏)

**

中段:[西漢開闢]



中段主要係塔里木盆地境內嘅諸線路,隨綠洲、沙漠嘅變化而時有變遷。三線喺中途尤其係安西四鎮(640年)有分岔同支路。由陽關到樓蘭或者若羌米蘭綠洲,要沿著疏勒河同阿爾金山北麓穿越長達千幾里嘅庫姆塔格沙漠,歷史上呢段路沿途都冇綠洲文明可以作為旅行嘅基點。而喺陽關以東或者米蘭、樓蘭以西,沿途嘅綠洲星羅棋布。因此,「西出陽關無故人」的名詩句也寫出了陽關以西這千餘里絲路的可怖。此路線後來為313國道。

。南道:又稱[于闐道]
由東起陽關,沿塔克拉瑪干沙漠南緣,經若羌、和田、莎車等,至到蔥嶺。

。中道:
由玉門關開始,沿著塔克拉瑪干沙漠北緣,經樓蘭羅布泊、吐魯番、焉耆、庫車、阿克蘇、喀什等,再到費爾干納盆地(大宛)。

。北道:
由安西,走天山北麓,經哈密、吉木薩爾、伊寧等,直到碎葉。北道係唐朝時期先至開闢嘅絲路。

中段簡表*南道:(于闐道)
     。陽關()敦煌西南部
     。若羌(鄯善)新疆吐魯番一個城
     。且末()新疆巴音郭楞
     。尼雅(精絕)西漢時西域三十六國之一
     。和田(于闐)古代西域王國

    *中道:
     。玉門關(小方盤城)敦煌市西北部
     。羅布泊[鹽澤、蒲昌海]若羌北一個乾涸鹹水湖
      蒙古語及維吾爾語意為「匯入多水之湖」
     。樓蘭[樓蘭國)為鄯善所兼併,現屬新疆若羌縣
     。吐魯番(車師、高昌)
      高昌故城、交河故城、雅爾湖故城、柏孜克里克千佛洞
     。焉耆(尉犁)新疆塔里木盆地東北部古國
     。庫車(龜茲)克孜爾千佛洞、庫木吐喇千佛洞
     。阿克蘇(姑墨)西域古國
     。喀什(疏勒)新疆維吾爾西南部
     。大宛(費爾干納盆地)中亞費爾干納區域國家

    *北道:
     。安西(瓜州)酒泉下屬一個縣
     。哈密(伊吾)水道縱橫盛產哈密瓜
     。烏魯木齊()蒙古文意思解做[美麗的草原]
     。吉木薩爾(庭州)蒙古語意為沙礫灘河
     。伊寧(伊犁)烏孫國領土
     。碎葉()吉爾吉斯斯坦楚河州西南部

**

西段(東漢開闢)



由蔥嶺以西直到歐洲嘅都係絲綢之路嘅西段,北中南三線分別同中段嘅三線相接對應。其中經裏海到君士坦丁堡嘅路線係喺唐代開闢嘅。

。北線:
沿著鹹海、裏海、黑海嘅北岸,經過碎葉、怛羅斯、阿斯特拉罕等地到君士坦丁堡。

。中線:
由喀什起,走費爾干納盆地、撒馬爾罕、布哈拉等,再到馬什哈德同南線匯合。

。南線:
由帕米爾山,可由克什米爾進入巴基斯坦同印度,又可以由白沙瓦、喀布爾、馬什哈德、巴格達、大馬士革等,再去歐洲。

西段簡表*北線:
     。烏魯木齊()新疆維吾爾中部
     。阿拉木圖()哈薩克斯坦城市
     。江布爾城(怛羅斯)哈薩克斯坦城市
     。托克瑪克(碎葉)吉爾吉斯斯坦城市
     。伊蒂爾(阿斯特拉罕)
     。薩萊(金帳汗)俄羅斯
     。薩克爾()
     。君士坦丁堡(伊斯坦堡)土耳其城市

    *中線:
     。喀什(喀什葛爾)新疆維吾爾一個地區
     。白沙瓦(哈拉,林大道)
     。喀布爾()阿富汗東部
     。巴米揚(帆延)阿富汗哈扎拉賈特地區最大城市
      著名巴米揚大佛喺2001年畀人摧毀

    *南線:
     。馬什哈德(殉教地)伊朗第二大城市
     。薩卜澤瓦爾()伊朗東北部城市
     。赫卡托姆皮洛斯(番兜,和櫝)
      可能喺伊朗達姆甘同沙赫魯德之間
     。德黑蘭(拉伊)伊朗最大城市
     。哈馬丹(埃克巴坦那)西亞古城
     。克爾曼沙汗()伊朗三十個省份之一
     。巴庫拜()伊拉克
     。巴格達()伊拉克最大城市
     。阿布哈里卜()巴格達西部城市
     。費盧傑(清真寺城)沿幼發拉底河至阿列頗
     。拉馬迪()伊拉克中部城市
     。阿列頗()敘利亞
     。大馬士革(大馬色)敘利亞首都
     。阿達納()土耳其安納托利亞地區南部古城
     。科尼亞()土耳其科尼亞省首府
     。安條克(安提阿)黎凡特西北部奧龍特斯河一個古城
     。布爾薩()土耳其西北部城市
     。君士坦丁堡(伊斯坦堡)土耳其最大城市

**

其他絲路

除咗[傳統嘅絲路]之外,重有好多唔同嘅絲路。

。草原絲綢之路:係歐亞大陸北部嘅遊牧民族使用嘅。



草原絲路,係古時由中原地區向北越過長城入塞外,然後穿越蒙古高原、中西亞北部、南俄草原,向西走去歐洲嘅陸路商道。其中最重要嘅城市係[訛答剌]、[塔拉斯]、[托克馬克]。

**

。南方絲綢之路:主要係同南亞交流嘅。



南方絲路,古時叫做[蜀身毒道],又叫[交廣印度兩道],係一條經交州、廣州,通去西域、印度,再遠至巴格達嘅中外絲綢貿易孔道。係中國最古老嘅國際通道之一,包括陸同海路,主要出口商品係[絲綢]。

**

。海上絲綢之路:主要係東南部沿海嘅路線至到歐洲。



海上絲路,唔單只係運輸絲綢,而且又運輸瓷器、糖、五金等出口貨物;重有香料、藥材、寶石等進口貨物。

**

霸王別姬[當愛已成往事]Farewell My Concubine




當愛已成往事 Farewell My Concubine 

往事不要再提 人生已多風雨 縱然記憶抹不去 愛與恨都還在心裡
真的要斷了過去 讓明天好好繼續 你就不要再苦苦追問我的消息 
愛情它是個難題 讓人目眩神迷 忘了痛或許可以 忘了你卻太不容易
你不曾真的離去 你始終在我心裡 我對你仍有愛意 我對自己無能為力
因為我仍有夢 依然將你放在我心中 總是容易被往事打動 總是為了你心痛
別流連歲月中 我無意的柔情萬種 不要問我是否再相逢 不要管我是否言不由衷
為何你不懂 只要有愛就有痛 有一天你會知道 人生沒有我並不會不同
人生已經太匆匆 我好害怕總是淚眼朦朧 忘了我就沒有痛 將往事留在風中

~間奏~

因為我仍有夢 依然將你放在我心中 總是容易被往事打動 總是為了你心痛
別流連歲月中 我無意的柔情萬種 不要問我是否再相逢 不要管我是否言不由衷
為何你不懂 只要有愛就有痛 有一天你會知道 人生沒有我並不會不同
人生已經太匆匆 我好害怕總是淚眼朦朧 忘了我就沒有痛 將往事留在風中
為何你不懂 只要有愛就有痛 有一天你會知道 人生沒有我並不會不同
人生已經太匆匆 我好害怕總是淚眼朦朧 忘了我就沒有痛 將往事留在風中

懷念:張國榮

**

無聊通識科。廣東話資料館

沒有留言:

張貼留言